Waar zitten veel eiwitten in?

eiwitten
Er zijn vele eiwitrijke voedselbronnen die jou kunnen voorzien van de nodige eiwitten die jij als sporter natuurlijk dagelijks nodig hebt. Eiwitten zijn van groot belang voor een gezond voedingsschema, maar helemaal om je spieren beter te laten herstellen en te ontwikkelen. Maar er zijn meer belangrijke voordelen van eiwitten van het nemen van eiwitten.

Voordelen van eiwitten

  • Het helpt je spieren, organen, zenuwstelsel en bloedsomloop.
  • Het kan je helpen gewicht te verliezen.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat het tegen kanker kan helpen.
  • Het verlaagt je cholesterol.
  • Het verlaagt je bloedruk en vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

In dit artikel gaan we verder niet in op de voordelen, maar zullen we uitlichten wat een aantal van de beste eiwitbronnen zijn. Naast voedselrijke eiwitbronnen kun je natuurlijk ook kiezen voor eiwit supplementen als aanvulling van de dagelijks eiwitten die je nodig hebt om optimaal te herstellen en te groeien. Wij lichten hier eerst vijf rijke voedselrijke eiwitbronnen uit waarna wij een aantal goede eiwit supplementen uitlichten.

Enkele voorbeelden van eiwitrijk voedsel

#1 Eieren

Eieren zijn erg gezond en zouden eigenlijk uit moeten maken van je dagelijkse voedingsschema. Het cholesterol wat zit in eieren dient als bouwsteen voor steroïde hormonen en daarnaast bevat het ongeveer een halve gram leucine wat erg goed is voor je spieropbouw.

#2 Noten

Noten zijn het perfecte voedsel voor elke echte gainer. Zo bevat namelijk 30 gram cashew noten of amandelen al 150-180 calorieën maar belangrijker zijn de eiwitten die hier in zitten.  Zo bevat het naast eiwitten ook nog is vetten en vezels die goed voor je lichaam zijn. Noten zijn dus een erg handig tussendoortje met belangrijke bouwstoffen.

#3 Kip

In tegenstelling tot bijvoorbeeld noten is kip een erg mager eiwitrijke bron. Hierdoor kan het goed gebruikt worden om spieren aan te komen zonder overtollige vet. Daarnaast is het makkelijk te bereiden en kun je er honderden recepten van maken.

#4 Quinoa

Quinoa is wellicht niet het meest bekende eiwitbron op de markt, maar het zou door elke sporter eigenlijk regelmatig moeten worden gegeten. Naast dat het vol zit met eiwitten, bevat het ook alle 9 essentiële aminozuren. Deze kan je lichaam namelijk zelf niet aanmaken. Daarnaast bevat het meer eiwitten dan bijvoorbeeld bruine rijst.

#5 Zalm

Zalm, de enige vissoort in dit rijtje is ook een zeer goede eiwitbron. Het mag dan in verhouding minder eiwitten bevatten dan kip of biefstuk, maar het bevat wel omega-3 vetten welke van groot belang zijn voor je gezondheid. Deze meervoudige onverzadigde vetzuren geeft je bescherming tegen hart- en vaatziekten.

Naast deze vijf eiwitbronnen behoren biefstuk, kikkererwten, kwark, linzen,  Hüttenkäse, kalkoen, avocado, kabeljauw, couscous, hummus, tofu, yoghurt en diverse anderen ook tot goede eiwitbronnen. Er zijn vele soorten eiwitrijk voedsel, belangrijk is om niet dagelijks hetzelfde te eten maar juist proberen te variëren.

Natuurlijk kun je ook kiezen om gebruik te maken van diverse eiwit supplementen, voornamelijk als aanvulling op je dagelijkse voedingsschema. Het is niet verstandig om het in te wisselen, maar kan erg goed worden gebruikt als aanvulling. Je hebt dagelijks namelijk veel eiwitten nodig als je veel sport, dit is afhankelijk van je doelstelling met trainen. Hierdoor kan het soms erg handig zijn om diverse eiwit shakes te hebben waardoor je snel de benodigde eiwitten kunt binnen krijgen wanneer je deze nodig hebt. Daarnaast is het makkelijk voor onderweg, tijdens werk, school of welke andere activiteiten je ook mee bezig bent en beschik je ook niet altijd tot de mogelijkheid om te kiezen voor gewoon eiwitrijk voedsel. Hierdoor lichten wij hieronder een aantal goede shakes uit waar veel proteine inzit.

Welke eiwit shakes zijn aan te raden?

Whey Perfection – Body & Fitshop

Het is in Nederland één van de meest gebruikte eiwitshakes wat al een hoop zegt. Maar belangrijker zijn de voedingstoffen, een shake van Whey Perfection bevat namelijk 22 gram eiwitten, in combinatie met slechts 1.4 gram vet en 113 kcal per shake.

Gold Standard 100% Whey – Optimum Nutrition

Gold Standard whey is in Amerika het meest verkochte whey supplement. Het bevat per shake namelijk 23 gram eiwitten, 5 gram BCAA’s en 3.5 gram glutamine. Daarnaast tevens vrijwel geen vet.

Syntha 6 – BSN

De supplementen van BSN zijn al jaren wereldwijd erg populair, zo ook deze eiwitshake van BSN. Elke shake bevat maar liefst 22 gram hoogwaardige eiwitten, al bevat het 6 gram vet en 13 gram koolhydraten wat net wat meer is dan de meeste eiwit supplementen.

Fusion Pro – Dedicated Nutrition

Fusion Pro van het supplementen merk Dedicated Nutrition is een uniek eiwit supplement, het is een combinatie van verschillende soorten eiwitten en bevat hiernaast BCAA’s, glutamine en creatine monohydraat.

Isolaat Perfection – Body & Fitshop

Isolaat Perfection is van zeer hoge kwaliteit, het 100% zuivere whey isolaat supplement bevat slechts 0,1 gram vet en 0,1 gram koolhydraten. Elke shake bevat tevens 25.5 gram eiwitten en slechts 101.9 kcal.

Natuurlijk zijn er nog vele andere aanraders, welke je ook kunt bekijken op https://www.supplementenfacts.nl/eiwitpoeder/

Wat is jou favoriete eiwitrijke voedsel of shake? Laat het ons weten door een reactie achter te laten!

Laat een reactie achter.

Geef je mening