Waarom creatine gebruiken?

Tegenwoordig is fitness en dan vooral krachttraining helemaal hot. Wil je nou écht eens een keertje diep tot het gaatje gaan? Dan is het gebruik van creatine supplementen wellicht iets voor jou. Creatine is een stof die opgeslagen zit in onze spieren. Creatine komt vooral voor in vlees en komt van ‘Kreas’, het oud-Griekse woord voor vlees.

In je eigen lichaam

Creatine is een lichaamseigen stof die al in ons lichaam zit opgeslagen. Tijdens bewegen wordt energie verbruikt, meestal in de vorm van koolhydraten of vetten. Dit is de energieverbranding. Echter, deze verbranding komt pas na 6 tot 8 seconden op gang. Die eerste paar seconden gebruikt het lichaam creatine, ofwel de snelle energie. Bij krachttraining wordt vooral gebruik gemaakt van deze snelle energievorm. Zeker bij het doen van maximale krachttraining waarbij er een zo hoog mogelijk gewicht wordt gebruikt met zo’n 5 tot 10 herhalingen. Het kan ervoor zorgen dat de sporter net iets meer kan geven dan de sporter die het niet gebruikt.

Creatine uit voeding

De stof haalt men normaal gesproken uit de voeding. Creatine zit bijvoorbeeld in vlees. Het gunstige effect van creatine wordt bereikt wanneer men zo’n 3 gram creatine per dag inneemt. Als supplement is het dus vooral belangrijk voor vegetariërs en de veganisten aangezien zij geen vlees eten en evengoed aan krachttraining willen doen. Doordat het een lichaamseigen stof is, is het niet schadelijk voor het lichaam. Een teveel wordt gewoon door het lichaam uitgescheden.

Concentratie wordt verhoogd

De creatine die ingenomen wordt voor betere sportprestaties werkt als volgt. Door de extra ingenomen creatine wordt de concentratie creatine in de spieren verhoogd. Dit zorgt ervoor dat de spieren die die stof omzetten tot creatinefosfaat, over een grotere voorraad snelle energie beschikken. Dit levert op dat men de intensieve krachttraining beter en met een hoger gewicht kan volbrengen. Krachttraining waarvoor creatine nut heeft is de maximale krachttraining. Hierbij wordt een zwaargewicht gebruikt en maximaal 5 tot 10 keer getild per serie. Tussen de series zit minimaal anderhalve minuut rust en maximaal 5 minuten rust, dit zodat het lichaam bij de volgende serie weer begint met de creatinefosfaat verbranding en niet direct overgaat op de verbranding van koolhydraten en vetten, wat juist weer de beste verbranding is als men graag zou willen afvallen.

Laat een reactie achter.

Geef je mening