Valeriaan

Slaapstoornissen, angst en het gevoel alsof alles op je afkomt; degenen die dit hebben ervaren, weten dat het geen prettig gevoel is, om mee te leven. Een supplement als valeriaan komt daarom als geroepen, aangezien dit middel je op natuurlijke wijze afhelpt van deze symptomen.

Wat is Valeriaan?

De valeriaan is een kruidsoort, die oorspronkelijk komt uit Europa en bepaalde delen van Azië. Uit historisch onderzoek is gebleken dat deze kruid al eeuwen lang in gebruik is, voornamelijk als kalmeringsmiddel. Tegenwoordig gebruiken een heleboel mensen de extracten van de valeriaan (in de vorm van supplementen) voor het behandelen van slaapstoornissen en angst. Bepaalde studies hebben nl. aangetoond dat valeriaan de slaapkwaliteit van gebruikers verbeterd en helpt om sneller in slaap te komen.

Gebruik en dosering Valeriaan

Valeriaan supplementen kennen we hier voornamelijk in de vorm van capsules, waarin de extract van de plant verwerkt is. Dit extract is meestal afkomstig van de wortel van de valeriaan. Capsules neem je het best, 2 uurtjes voor het slapengaan in. Het aantal capsules dat je per dag mag innemen is in feite afhankelijk van de hoeveelheid extract, die in een capsule zit. Aanbevolen hoeveelheden vind je op de verpakking van een supplement. Indien je toch niet zeker bent, kun je nog altijd, je huisarts raadplegen. Zorg er in ieder geval voor, dat je voorgeschreven doseringen nooit overschrijdt; aangezien het gaat om een kalmeringsmiddel, is het gevaar van een overdosis nog groter!

Advies

Valeriaan supplementen hebben bijna altijd een sufmakend effect. Het is daarom aangeraden om het middel vlak voor het slapengaan in te nemen. Vermijd het om tot enkele uren na gebruik, machines te bedienen of achter het stuur te zitten. Valeriaan dient ook niet op regelmatige basis gebruikt te worden, dit kan leiden tot verslaving en ontwenningsverschijnselen. Het is verder belangrijk dat je eerst langsgaat bij de huisarts, indien je al op andere medicatie bent en valeriaan denkt te gaan gebruiken. Ook is valeriaan niet geschikt voor kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Tot slot

Kalmeringsmiddelen hoeven niet altijd slechts te zijn; dat bewijst het supplement valeriaan. Zolang je je houdt aan de gebruiksaanwijzingen en in geval van twijfel de huisarts eerst raadpleegt, kun je ervan op, dat valeriaan zal helpen, je slaap – en levenskwaliteit op natuurlijke wijze te verbeteren.

Laat een reactie achter.

Geef je mening