Ken je het belang van biotine?

Je kunt bezig zijn met een intensief trainingsprogramma of een revalidatietraject na een blessure of ongeluk. Je kunt ook bezig zijn met op een gezonde wijze afvallen en je wilt daarna speciaal letten op je voeding. In alle gevallen is het goed om te weten wat je tot je neemt en in welke hoeveelheden. Kwalitatief goede voeding bevat in principe alles wat je lichaam en je geest nodig hebben. Soms is het handig om je dagelijkse voeding aan te vullen met speciale supplementen. Hiermee bereik je je doelen sneller en weet je zeker dat je nooit essentiële voedingsbestanddelen tekort komt. Biotine kan voor jou een uitstekend aanvullend preparaat zijn.

Wat doet biotine in je lichaam?

Biotine is een vitamine, dat tegenwoordig ook bekend staat onder de naam Vitamine B8. Het maakt deel uit van het belangrijke vitamine B-complex, dat onze lichamen voor diverse essentiële functies nodig heeft. Vitamine B8 werd voor het eerst in 1936 geïsoleerd. Het heeft een aantal belangrijke functies. Het verbetert je leervermogen, zorgt voor soepel, veerkrachtig en gezond haar en een gezonde huid. Biotine zorgt ervoor dat je lichaam andere voedingsstoffen nog effectiever uit je voeding haalt. Het is betrokken bij de aanmaak van essentiële vetzuren en heeft een positief effect op de kwaliteit en prestatievermogen van je zenuwstelsel. Het mag duidelijk zijn: zonder biotine  in je voedsel presteert zowel je lichaam als je geest minder goed en kun je vervelende gezondheidsklachten ervaren.

Hoe krijg je voldoende biotine binnen?

Biotine komt voor in verschillende voedingsmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan gist, brood, granen, bloemkool en lever. Je dagelijkse behoefte aan biotine is voor volwassenen ongeveer 40 microgram en dit is zeker haalbaar bij een gevarieerd en gezond voedingspatroon. Houd er wel rekening mee dat wanneer je je voedsel kookt, het gehalte aan biotine afneemt. Dan denk je misschien dat je voldoende binnenkrijgt, maar je loopt meer kans op het opbouwen van een Vitamine B8-tekort. Dit is zeker het geval als rauwe eieren onderdeel zijn van je normale voedingspatroon. In rauwe eieren zit een stof die de werking van Vitamine B8 tegengaat. Met Vitamine B8-preparaten voorkom je dit.

Vitamine B8-supplementen

Biotine kun je krijgen in tabletvorm, in verschillende doseringen. Overdosering van Vitamine B8 is geen risico. Een teveel aan deze vitamine wordt door je lichaam op natuurlijke wijze afgevoerd. Je kunt Biotine tabletten bestellen met 500 tot 10.000 microgram per tablet.

Laat een reactie achter.

Geef je mening