Gamificatie en fitness

Vind jij gamen een grote tijdverspilling en hou jij je liever bezig met sporten? Wellicht houd je je dan toch meer bezig met gamen dan je in de gaten hebt. Gamification is al enkele jaren een trend. Deze term houdt niets meer in dan elementen van games toevoegen aan iets. Denk maar eens aan tablets die steeds meer in het basisonderwijs worden gebruikt. Deze tablets ondersteunen het onderwijs bijvoorbeeld met spellen en rekenen, waarbij bij goed resultaat de leerling op een speelse manier punten kan winnen. Ook binnen de fitnesswereld en in apps voor liefhebbers van cardio, is gamification een trend.

Games en fitness

Stappentellers en sporthorloges

Stappentellers tellen de stappen die je op een dag zet. Ze zijn vooral erg handig wanneer je bang bent teveel en te lang achter elkaar te zitten, bijvoorbeeld omdat je een kantoorbaan hebt. Sporthorloges gaan een stap verder. Vaak worden deze modellen gebruikt bij cardio sporten zoals hardlopen en wielrennen. De hartslag wordt gemeten en op basis daarvan wordt de effectiviteit van de activiteit weergegeven. Bij stappentellers en sporthorloges hoort een app waar je je resultaten in terugkijkt. Vaak kan je vrienden toevoegen die van dezelfde app gebruik maken. Je scoort op basis van je activiteiten punten die je in een ranglijst plaatsen en daar ligt dan ook meteen de toepassing van gamificatie. Hier ontstaat dan een leuke concurrentiestrijd met je vrienden.

Gamificatie is overal

Zo simpel is het, gamificatie is tegenwoordig overal. Dat je fitter wordt van sporten is niet genoeg, we willen nog meer beloond worden. En dan kan je ervoor kiezen om te spelen en te winnen op live casino unibet, maar daarvoor hoef je niet naar de sportschool te gaan. Sporten en beloond worden vanwege je sportprestaties, dat is gamificatie in de fitnesswereld. Er zijn sportscholen die gebruik maken van e-gym. Hier hoort een app bij die je punten geeft voor iedere keer dat je hebt gesport. Daaraan verbonden zit een fitscore en een niveau. Al je punten plaatsen je op een ranglijst met je mede sportschoolleden. Ook hier zit weer een competitief element aan verbonden die ervoor moet zorgen dat je minder snel verzaakt op het gebied van een bezoek aan de sportschool.

Fitbit en Tappy Bird

Een heel mooi voorbeeld van hoe de gamewereld en sport steeds meer met elkaar verweven raken, is de samenwerking tussen Fitbit en Tappy Bird. Tappy Bird is een spin-off van het populaire Flappy Bird. In het spelletje Tappy Bird krijg je beloningen door het aantal stappen wat door je Fitbit is geregistreerd, in te ruilen. Hoe meer stappen je zet hoe groter de beloning is en hoe makkelijker het spel te spelen is.

We hebben allemaal een druk leven en vaak komt sporten ergens onderaan de prioriteitenlijst te staan. De intrinsieke motivatie, je fit voelen en er gezond uitzien, is vaak van ondergeschikt belang. De extrinsieke motivatie speelt een grotere rol waardoor we gevoelig zijn voor beloningen door gamificatie. Het is dan ook niet gek dat gamificatie steeds belangrijker wordt.

Laat een reactie achter.

Geef je mening