Fit van vitamine

Om gezond te worden en te blijven is het erg belangrijk dat je je dagelijkse behoefte aan vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Helaas is het zo goed als onmogelijk om elke dag precies je behoefte te voldoen. Deze stoffen moeten wij halen uit onze dagelijkse verse voeding zoals brood, vlees, groente, fruit en of vis. Vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen en ouderen vormen een grote risicogroep. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg medische preparaten die je naast je reguliere voeding in kan nemen. Deze multivitamine preparaten zorgen er voor dat nijpende tekorten worden aangevuld en men zonder zorgen verder kan bouwen aan een gezond leven. Let wel op dat je de preparaten als aanvulling en niet als vervanging van je huidige dieet gaat zien.

Elk persoon is uniek en heeft dus een variabele behoefte aan voedingsstoffen, de regel is meestal hoe groter iemand is hoe meer hij verbruikt, maar het ligt ook voor een deel aan je bouw en stofwisseling. Mensen met fysiek werk hebben meer calorieën nodig dan mensen met een kantoorbaan. Sporters verbruiken ook weer meer als andere personen. Kinderen hebben natuurlijk ook een volledig andere behoefte als hun volgroeide ouders. Gelukkig zijn multivitamine tabletten juist op een specifieke doelgroep toegespitst. Let ook goed op welk tablet je koopt want meestal zijn goedkopere varianten minder effectief omdat deze vaak synthetisch worden verkregen. De duurdere natuurlijke varianten worden beter door ons lichaam opgenomen.

Vitamines zijn chemische verbindingen en zorgen er voor dat het menselijk lichaam goed draaiende blijft. Elke vitamine is anders, niet alleen in functie, maar ook de manier waarop het in ons lichaam terecht komt. Hieronder volgt een klein overzicht.

  • Vitamine A: huid, ogen en weerstand
  • Vitamine B: eigenlijk een verzamelnaam voor meerdere vitamines, ze spelen vooral een rol bij het metabolisme en het zenuwstelsel
  • Vitamine C: ook wel ascorbinezuur genoemd, goed voor bindweefsel en de weerstand
  • Vitamine D: goed voor het immuunsysteem en de opname van calcium en fosfaat in ons bloed
  • Vitamine E: bevordert de bloedsomloop, de opbouw van weefsel en beschermt cellen en celwanden.
  • Vitamine K: verbeterd bloedstolling en botstofwisseling. Verder speelt deze vitamine een belangrijke rol in het metabolisme.

Een multivitamine tablet, poeder of drankje bevat vaak meerdere vitaminen, daarnaast zitten er vaak ook veel mineralen zoals calcium, ijzer en fosfaat in.

Laat een reactie achter.

Geef je mening