De voordelen van foamroller oefeningen

foamrollerEen paar jaar geleden had nog niemand van een foamroller gehoord. Inmiddels heb je vast wel eens iemand gezien in de sportschool die op een gekleurde foamroller liggen en hiermee oefeningen uitvoeren. Vooral personal trainers laten graag hun cliënten een aantal oefeningen met de roller doen voor de training en na de training. Maar naast personal trainers beginnen ook steeds meer sporters gebruik te maken van zo’n roller. Ook in de meeste sportscholen ligt er tegenwoordig wel een. Maar wat doet zo’n roller precies? En waar is het goed voor? Dat zullen wij jou in dit artikel vertellen!

De voordelen in het kort

Het doen van de oefeningen kan vergeleken worden met een sportmassage. Natuurlijk is een professionele sportmassage door een sportmasseur effectiever, maar het brengt dezelfde voordelen met zich mee:

  • Verwijderen van triggerpoints in de spieren
  • Verbetering van de doorbloeding in de spieren
  • Vergroten van de range of motion (bewegingsbaan) van de spieren
  • Vermindering van spierpijn
  • Een goedkope manier van een sportmassage

Waar kan ik een foamroller kopen?

Het kan zijn dat er een foamroller in je sportschool ligt die je kunt gebruiken, maar het is ook ideaal om een roller thuis te hebben. Inmiddels zijn er meerdere webshops waar een roller gekocht kan worden. Wij kunnen de webshop hypertrophyfoamroller.nl aanraden. Dit is een webshop die gespecialiseerd is in de verkoop van foamroller. Bovendien krijg je bij ieder bestelling een gratis lacrosse bal die ook goed te gebruiken is voor myofascial release.

 

Het verwijderen van triggerpoints

triggerpoints in de onderrugHet doen van een aantal oefeningen kan er voor zorgen dat triggerpoints worden verwijderd. Niet iedereen is bekend met de term triggerpoints en wat deze precies doen, dus we zullen eerst even uitleggen wat triggerpoints precies zijn.

Triggerpoints kunnen worden gezien als kleine knoopjes in de spieren. Door deze kleine knoopjes is er een vermindering van de doorbloeding en ontstaat er een stijve spier. Veel van de blessures onder sporters zijn ontstaan of wordt mede in stand gehouden door triggerpoints. Doordat een triggerpoint zich vaak niet op dezelfde locatie bevind als de pijnklacht wordt deze vaak over het hoofd gezien door artsen en fysiotherapeuten. Je kunt een triggerpoint herkennen aan de pijn die het afgeeft. Als je er opdrukt voel je dit namelijk vaak doorseinen naar een andere locatie in het lichaam. Na ongeveer dertig seconde neemt de pijn af en is het punt minder gevoelig. Op deze manier kun je een triggerpoint herkennen.

Oorzaken van triggerpoints

Triggerpoints kunnen door allerlei manieren veroorzaakt worden. Door regelmatig de spieren te zwaar te belasten kunnen ze ontstaan, maar ook door een plotselinge grote klap of door stress kan het veroorzaakt worden. Zelfs door de hele dag achter de computer te zitten dag in dag uit kunnen ze ontstaan. Zo zie je maar dat iedereen er wel last van kan hebben.

Het gebruik van een foamroller en een lacrosse bal zijn een goede manier om deze punten te behandelen. Met de roller rol je voor ongeveer dertig seconde over zo’n punt heen. Als je met de foam roller niet diep genoeg kunt rollen, kun je gebruik maken van een lacrosse bal. Doordat deze stukken kleiner is kun je heel mooi specifiek een punt pakken.

Door de triggerpoints te behandelen wordt de doorbloeding in de spieren verbeterd. De spanning in de spieren neemt af wat weer leidt tot een grotere range of motion. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat jij na het doen van een aantal oefeningen een diepere squat kunt maken dan voorheen.

Weet waar je mee bezig bent!


Hoewel het gebruik van een foamroller en de oefeningen die je er mee kunt doen er op het eerste gezicht er zeer eenvoudig uitziet moet je weten waar je mee bezig bent. Wie de roller op een verkeerde manier gebruikt kan namelijk klachten verergeren of nieuwe klachten doen laten ontstaan. Het is daarom verstandig om aan een expert te vragen hoe je de roller kunt gebruiken. Zo weet je zeker dat je profijt uit de oefeningen haalt.

Foamroller vs lacrosse bal

Op veel websites waar je informatie over de roller leest, lees je ook vaak positieve verhalen over het gebruik van een lacrosse bal. Maar wat is nou het verschil tussen deze twee? En welke moet je wanneer gebruiken?

 

Foamroller Lacrosse bal
Behandelt een groter oppervlakte Behandelt specifiek een triggerpoint gebied
Gemakkelijk te rollen Moeilijker om mee te rollen
Een vorm van myofascial release Een vorm van myofascial release

 

Conclusie

De lacrosse bal moet gezien worden als een verlengstuk van de foamroller. Met de foamroller kun je de gehele spier gemakkelijk masseren, maar om specifiek een triggerpoint gebied te pakken zal je merken dat de lacrosse bal effetiever is. Een lacrosse bal werkt veel beter dan een tennisbal of een honkbal omdat deze precies de juiste hardheid heeft en door het soort rubberachtige materiaal het zich vast klemt in je huid. Wie dus een foamroller heeft zou er een lacrosse bal bij moeten aanschaffen voor het beste resultaat.

 

Voor wie is het geschikt?

Eigenlijk zou iedereen wel een roller moeten hebben omdat het zoveel voordelen met zich mee brengt. Wie heeft er nou niet eens last van vast zittende spieren of pijnlijke plekken in de spieren? Als je niet aan sport doet zou je niet snel aan deze oefeningen denken, maar ook voor jou als niet sporter kan het het juiste resultaat opgeven. Natuurlijk hebben sporters hier nog meer profijt van, als sporter vraag je veel van je spieren en zal je ze dus ook goed moeten behandelen om te kunnen herstellen. Hoe fanatieker je sport hoe meer profijt je zult hebben van de oefeningen om de doorbloeding te verbeteren.

 

Laat een reactie achter.

Geef je mening