De 10 beste eiwitrijke bronnen uit voeding

Eiwitten zijn essentieel voor iedere sporter. Daarom geven wij jou in dit artikel tips voor de tien beste eiwitbronnen die uit voeding komen.  Het is erg belangrijk dat je niet je eiwitten alleen uit shakes haalt, je dagelijkse voeding moet eerst op orde zijn. Een goede toevoeging op deze eiwitten kan natuurlijk eiwitpoeder zijn.

Eieren

Er gaat niks boven eieren, naast het feit dat ze gemakkelijk te bereiden zijn en op te eten geven eieren je alle aminozuren die je nodig hebt. Eieren bevatten namelijk alle acht essentiële aminozuren waar vele andere bronnen er slechts enkele geven. En aminozuren zijn een must om je spier te laten herstellen. Een gram bevat ongeveer 6 gram eiwitten.

Kwark

Kwark staat bekend om de langzame eiwitten die hierin zitten. Dat maakt kwark zo belangrijk voor sporters. In een bak magere kwark zitten gemiddeld 40 gram eiwitten welke langzaam verteren. Hierdoor is kwark perfect om laat in de avond te nemen voor het slapen gaan, zodat het alle tijd heeft om te verteren.

Biefstuk

Biefstuk, ook één van de beste bronnen van complete eiwitten. Maar naast eiwitten bevat biefstuk ook creatine en ijzer, wat belangrijke stoffen zijn voor de bouw van jou lichaam.

Kip en kalkoen

Kip en kalkoen, naast dat het lekker smaakt is het ook één van de beste bronnen van eiwitten en zijn sporters hier dol op. Het is snel klaar te maken en een geweldige eiwitbron. In 200 gram kipfilet of kalkoen zit namelijk circa 45 gram eiwitten.

Tonijn

Ook tonijn is een heerlijke bron van eiwitten. Een blikje tonijn op water levert namelijk al circa 30 – 35 gram eiwitten. Daarnaast heeft het als voordeel dat het bijna geen vetten en koolhydraten meebrengt. Een zeer gezonde bron van eiwitten dus! Daarnaast is het goed om regelmatig eiwitten uit vis te halen als variatie van je voedingsschema.

Pangasius filet

Pangasius filet is ook een vis eiwitbron met een hoog percentage aan eiwitten. 100 gram panga filet levert namelijk 15 gram eiwitten op en slechts 3 gram vet.

Kabeljauw filet

Kabeljauw geeft je per 100 gram maar liefst 19 gram eiwitten en vrijwel geen vet. Wederom een zeer goede bron van eiwitten die je uit vis kunt halen.

Makreel filet

Makreel filet is ook een erg gezonde eiwitbron, gezien hier wat meer vet in zit. Dit vet bestaat alleen uit onverzadigde gezonde vetten.  Een makreel filet van 100 gram bevat 20 gram eiwit en 17 gram vet.

Tofu

Tofu, wellicht niet de meest bekende bron van eiwitten maar wel een aanrader. Slechts 50 gram gekookte tofu bevat namelijk al 20 gram plantaardig eiwit, met daarnaast 5 gram koolhydraten en 11 gram vet. Goed om is als vervanger van vlees of vis te nemen.

Amandelen

Amandelen, erg handig als eiwitbron als je geen tijd hebt. Naast dat ze erg lekker zijn, zijn amandelen een erg goede bron van eiwitten. Zo bevat 100 gram amandelen circa 20 gram plantaardig eiwit.

Heb je zelf een favoriete eiwitbron? Laat het in de reacties weten! 

Laat een reactie achter.

Geef je mening