Collageen is een verzamelnaam van een aantal typen eiwitten die het bindweefsel in het lichaam vormen.

Het is belangrijk voor de stevigheid van je huid en botten, maar het is bijvoorbeeld ook goed voor je:

  • kraakbeen
  • pezen
  • tanden
  • haar
  • bindweefsel

Collageen komt ons lichaam binnen via voeding, voornamelijk uit dierlijke producten. Het is echter best lastig om voldoende collageen uit de voeding te halen. Enerzijds komt dit omdat niet iedereen vlees en/of vis wil eten. Aan de andere kant is het lastig om voldoende collageen binnen te krijgen alleen uit deze voedingsmiddelen.

Het lichaam kan daarnaast niet zo makkelijk collageen uit de voeding opnemen. Een deel gaat namelijk ook weer verloren via de ontlasting. Dat maakt het moeilijk om voldoende collageen binnen te krijgen. Je moet er daarom relatief veel van binnenkrijgen om je lichaam van de benodigde hoeveelheid te voorzien.


Mogelijkheden om de aanmaak van collageen te bevorderen

Er zijn wel mogelijkheden om de vorming van collageen in het lichaam te bevorderen. Dit kan je doen door het opnemen van bepaaldeĀ  voedingsmiddelen in je eetpatroon.Zo is voldoende vitamine C een essentiĆ«le factor bij de synthese van collageen. Daarnaast helpt voldoende vitamine C om je lichaam te beschermen tegen de afbraak van collageen die wordt veroorzaakt door oxidatieve stress.
Naast vitamine C speelt ook vitamine D een rol bij de collageensynthese. Een tekort aan deze vitamine vergroot de afbraak van collageen. Een te hoge inname van vitamine A kan de collageensynthese daarentegen juist remmen.


Supplementen

Om al deze redenen is het niet ongebruikelijk dat mensen er voor kiezen om een supplement te gebruiken. Hieraan zijn diverse voordelen verbonden. Collageen capsules is makkelijk in te nemen en vaak zitten er ook andere nuttige stoffen in het supplement. Denk hierbij bijvoorbeeld aan antioxidanten zoals vitamine C en aan magnesium. Deze voedingsstoffen helpen je lichaam om het collageen uit het supplement optimaal op te nemen en te benutten.

Conclusie

We kunnen dus stellen dat collageen een zeer belangrijke bouwstof voor je lichaam is. In de eerste 25 jaar van je leven zal je lichaam er geen problemen mee hebben om voldoende collageen aan te maken. Na je 25ste is het noodzakelijk om een goed voedingspatroon te hebben dat zo veel mogelijk collageen levert en dit aan te vullen met collageen supplementen. Op die manier kun je veroudering van je lichaam aan de binnen- en buitenkant vertragen en tekenen van ouderdom en slijtage zo lang mogelijk uitstellen.