De beste buikspieroefeningen voor een strakke buik

Beste-buikspieroefeningen
Wil je ook wat meer je buik gaan trainen om een strakkere buik te krijgen en wellicht een sixpack te ontwikkelen op de lange termijn? Wij willen jou in dit artikel uitleggen wat de beste buikspieroefeningen zijn voor thuis zodat jij ook aan de slag kunt. Buikvet is vaak niet makkelijk weg te krijgen en daarom zul je er zeker voor wat moeten doen. Maar dat kan gelukkig makkelijk thuis met deze oefeningen. Veel mensen denken dat een strakke buik alleen kan worden verkregen in de sportschool, wat volledig onjuist is. Overal kun je vrijwel de spieren in je buik trainen voor een strakkere buik.

Belangrijk om te weten

Je buik trainen is iets wat je vrijwel dagelijks kunt doen, zo wordt het aangeraden om zeker 3 tot 4 keer per week goed je buik te trainen. Maar je zult niet binnen een week de buikspieren zien, helemaal niet als je een wat groter buikje hebt. Belangrijk is dat je discipline, doorzettingsvermogen en motivatie hebt om door te gaan. Je zult namelijk effectief je buikspieren moeten trainen, maar net zo goed gezond moeten eten en geduld hebben. Het is namelijk van belang dat je een gezond voedingsschema/dieet volgt, je buikspieren doet en eventueel nog wat extra cardio oefeningen zodat je nog wat meer vet verbrandt en volledig droog trainen kunt.

Hieronder lichten wij de beste buikspieroefeningen voor beginners uit die je overal kunt oefenen.

Crunches

Dit zijn wellicht de meest bekende buikspieroefeningen. Het is een makkelijke oefening om mee te beginnen en zeker ook erg effectief. Je traint hier voornamelijk de bovenste buikspieren mee. Hoe werkt de crunch?

  1. Buikspieroefening crunchesLig op de rug.
  2. Houdt de knieën gebogen en handen achter je hoofd.
  3. Houdt de ellebogen open en ga met je borst naar je knieën door echt je buik te gebruiken en niet de rest van je bovenlichaam.
  4. Doe bijvoorbeeld 3 tot 5 keer een xx aantal herhalingen die je aankunt en bouw die langzaam uit naarmate je sterkere buikspieren krijgt/

Video bekijken hoe je het beste een crunch kan uitvoeren? Kijk hier een video op Youtube.

Crunches kun je ook schuin doen, hiermee pak je goed je zijkant van je buik aan. Aangeraden om regelmatig te variëren, zo zou je twee setjes gewone crunches kunnen doen en twee schuine crunches.

Planken

Planken is een erg goede manier om je rug te verstevigen en een betere stabiliteit in je core te krijgen. Je houdt je buik namelijk erg strak wat veel energie kost. De uitdaging is om elke keer je grenzen proberen te verleggen. Begin dus bijvoorbeeld met 30 seconden en bouw dit wekelijks uit zodat je een aantal weken een aantal minuten kunt planken. Wanneer je dit zelfs goed onder controle hebt kun je ook hier variaties in brengen, zo kun je namelijk schuin planken of in een v-sit gaan planken met je benen omhoog wat erg zwaar is.

Buikspieroefening planken

Buikspieroefening schuin planken

 Pulse Up

Ook de Pulse Up is een leuke oefening die vrij gemakkelijk is uit te voeren wanneer je de standaard versie doet. Maar je kunt het jezelf ook moeilijker maken wat wij zo zullen uitlichten.

Buikspieroefening pulse upDe stappen voor een standaard Pulse up:

  • Lig op de rug met je handen onder je billen.
  • Houdt je voeten en lichaam strak.
  • Nu breng je voeten rustig omhoog waarna je met je buik je benen nog wat hoger probeert te brengen.

Wil je de oefening zwaarder doen, dan leg je handen naast je neer en niet onder je billen. Nu heb je veel minder balans en is het is plotseling een stuk zwaarder geworden. Dit is dan ook niet snel te doen voor beginners.  Ook bij deze oefeningen is het raadzaam dit in setjes te doen, doe bijvoorbeeld 3 tot 5 keer 10 herhalingen en bouw dit zelf uit na verloop van tijd.

De oefening bekijken via een tutorial video? Bekijk deze video op Youtube.

Wat kun je nog meer doen om je buikspieren sneller te laten tonen?

Naast dagelijks verschillende buikspieroefeningen doen zijn er meer zaken die je ondertussen kunt ondernemen. Ten eerste is het belang dat je gezond eet, wanneer je teveel fastfood of vettig voedsel eet zul je nooit je buikspieren gaan zien (dit terwijl je ze wellicht wel hebt). Zonde dus. De tweede mogelijkheid is om regelmatig een cardio sessie te doen. Zo kun je hardlopen, fietsen, roeien, steppen of een andere manier om wat meer vet te verbranden. Maar wat je vaak beter kunt doen dan een normale cardio training is een HIIT (high intensity training), hiermee verbrand je nog veel meer vet wat je ook nog is minder tijd kost. Wat je ten slotte ook kunt doen is ‘vaker’ gaan eten, deel je maaltijden in kleinere porties per dag in en eet dus enkele keren vaker. Zo bouw je namelijk een betere stofwisseling op.

Ook kunnen supplementen je goed helpen. Als je echt ook wilt afvallen, dan kunnen eiwitten je erg goed helpen maar wil je voornamelijk vet verbranden dan kan een fatburner je ook goed helpen. Een fatburner zorgt namelijk voor een veel hogere stofwisseling waardoor je de gehele dag door vet verbrand.

Enkele aanraders zijn:

Moeilijkere buikspieroefeningen voor gevorderden

Ben je de basis oefeningen zat en wil je kijken naar wat oefeningen voor gevorderden om wat meer variatie aan te brengen in je training en op zoek te gaan naar meer uitdaging? Kijk dan eens naar onderstaande oefeningen.

  • De ab roller
  • Jack knife sit ups
  • Hanging leg raises
  • Verzwaarde sit ups met gew

Buikspieroefeningen met gewichten

Train je vaak in een sportschool? Dan kun je natuurlijk ook kiezen voor oefeningen in combinatie met een gewicht. Hier zit vaak een leuk uitdaging aan, zo vindt je hieronder een aantal goede buikspier oefeningen hiervoor:

  • Gewichten om spieren te trainenVerzwaarde sit-ups met gewicht of medicine ball
  • Plate twist
  • Press sit-up
  • Cable crunches
  • Kettlebell Windmills

Wij zijn benieuwd naar jou favoriete buikspieroefeningen. Laat in een reactie weten welke oefening jij graag doet!

Laat een reactie achter.

Geef je mening